Vrijwillige brandweerlui eisen zwaailicht

Artikels, publicaties, omzendbrieven,... kortom: alles wat met de hulpdiensten te maken heeft en de moeite is om door te nemen.

Moderator: Admin Team

Berichtdoor kobi » 22 mei 2008, 08:36

'Het wordt steeds lastiger om bij een noodoproep vlot onze kazerne te bereiken', klagen de vrijwillige brandweerlui. Een 'intelligent' groen zwaailicht moet een uitweg bieden.
'De steeds langere aanrijtijden hebben niet alleen met het steeds drukkere verkeer te maken. Andere weggebruikers houden ons vaak voor een wegpiraat als we ons met onze wagen naar de brandweerkazerne spoeden, met de knipperlichten aan en claxonnerend om vrij baan te krijgen', zegt de vrijwillige brandweerman Dimitri Salembier uit Veurne. 'Probleem is dat die andere chauffeurs niet kunnen weten dat wij reageren op een noodoproep.'

Volgens Salembier zou het al veel oplossen mochten de auto's van de vrijwillige brandweerlui herkenbaar zijn in het verkeer. 'Door bijvoorbeeld een zwaailicht te mogen gebruiken, geen blauw licht uiteraard. Maar nu moeten we het doen met een brandweerinsigne achter onze voorruit dat bijna niemand opmerkt.'

Guy Van de Gaer, directeur van de Brandweervereniging Vlaanderen bevestigt de frustratie bij de vrijwillige brandweerlui. 'We zijn absoluut voorstander van een groen intelligent zwaailicht. Zo'n zwaailicht functioneert pas wanneer de vrijwillige brandweerman via zijn korps een noodoproep ontvangt. Zo is misbruik uitgesloten.'

Minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (Open VLD) en minister van Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) erkennen dat het voor de vrijwillige brandweerlui steeds moeilijker werken is. Beiden beloofden gisteren overleg. (wer)

Bron: Het Nieuwsblad
Als de indianen destijds een wat strenger immigratiebeleid hadden gevoerd,
was het nu niet zo'n zootje in Amerika!
kobi

Re: Vrijwillige brandweerlui eisen zwaailicht

Berichtdoor superfly » 23 mei 2008, 09:57

gilberto blanco schreef:Kan me niet voorstellen dat een groen zwaailicht toegelaten zal worden daar een groen zwaailicht internationaal bepaald staat voor een commandovoertuig.
Ik zie ook het nut niet in van een zwaailicht om voorrang te vragen als je weet dat je prioritair met moeite voorrang krijgt. Wat zal dan het volgende worden een lichtje voor verplegers, dokters of veeartsen die een dringende oproep hebben????
superfly
Moderator
Moderator

Berichtdoor TeKoopGevraagd » 23 mei 2008, 10:24

Gisteren ook op man bijt hond, filmpje staat hier:

http://www.deredactie.be/cm/de.redactie/mediatheek/1.310244

Ja wat moet ik hier nog meer van zeggen, best niet te veel denk ik, want anders ...
Laatst bijgewerkt door TeKoopGevraagd op 23 mei 2008, 10:28, in totaal 1 keer bewerkt.
TeKoopGevraagd

Berichtdoor Freudsap » 23 mei 2008, 10:26

Freudsap
Moderator
Moderator

Berichtdoor Thunder » 23 mei 2008, 11:05

Ze gaan nog niet aan de kant voor een blauw zwaailicht met sirene, laat staan voor een gewone wagen met een andere zwaailicht.

Onnozel voorstel.

Als men wil hebben dat men snel kan vertrekken voor een noodopoep moet men maar voor permanentie zorgen op de standplaats.
Thunder

Berichtdoor Dolf » 23 mei 2008, 11:28

... permanentie op de standplaats ...

Hey, allemaal goed en wel ... voor mij zeker ok .... maar
Dan moeten ze een wettelijk kader voorzien waarbij :
1) De vrijwillige brandweerman beschermd wordt tegen zijn werkgever
2) De werkgever verplicht wordt zijn werknemer bvb 1 week in de maand af te staan
3) een vergoeding voorzien wordt zowel voor werknemer(vrijwillige brandweerman) als werkgever

... en waarschijnlijk vergeet ik hierbij nog een aantal zeer belangrijke zaken.

Hoe dan ook ... zoiets zou geld kosten ... en net daar knelt volgens mij het schoentje :roll:
Veel geleuter over veiligheid van de burger en veiligheid van de brandweermannen ... maar als het geld kost ... yeah right :x
THE GREATEST JOB ON EARTH : FIREFIGHTER ........... in good and bad days !

http://brandweerman.skynetblogs.be
Dolf

Berichtdoor firegos282 » 23 mei 2008, 12:13

Ik kan me wel vinden in het voorstel (of het nu groen is of een andere kleur...)

De wetgeving voorziet de term "bekwame spoed" om naar een kazerne te rijden. Om dat duidelijk te maken voor de andere weggebruikers vind ik dit dus geen slecht idee.

Dit middel zou dan ook enkel moeten dienen als indicatie, het mag geen aanleiding geven tot het verwerven van bepaalde rechten (zoals bvb sneller rijden) want anders gaan er nogal veel de cowboy uithangen.

Een degelijke sensibiliseringscampagne zal wel op zijn plaats zijn. Misschien kan me naast het "groen" zwaailicht meteen ook het blauwe zwaailicht nogmaals hersensibilseren...

Als er van de 10 automobilisten 2 (of 3) zo hoffelijk zijn om een hulpverlener met bekwame spoed voorbij te laten zal dat bijdragen tot een snellere hulpverlening. Alle beetjes helpen.

Een overstap naar permanentie klinkt misschien wel mooi en ideaal, maar op korte termijn(mijns inziens) onhaalbaar en onbetaalbaar. Dit moet eerst rijpen en doordringen bij de rest vd bevolking.(ik denk dat binnen de 10-15j de tijd daarvoor wel rijp zal zijn)
Voor vragen,opmerkingen en suggesties: support@first-response.be

firegos282@first-response.be
firegos282

Berichtdoor ffemt19 » 23 mei 2008, 17:05

Permanentie op de kazerne voor vertrek brand is idd mooi, of het haalbaar is???
Beroeps verenigingen (vakbonden) van de brandweer zullen dit zeker promoten, in het begin zullen ze zeggen dat het ook met vrijwilligers kan, dan zullen ze zeggen dat die vrijwilligers daarvoor ook moeten betaald worden als een volwaardige brandweerman omdat het anders concurentie is met de beroeps en dan zijn de poppen aan het dansen.

Ik heb in de states op verschillende plaatsen gezien dat brandweermannen van thuis uit vertrekken naar de kazerne en dat deze duidelijk herkenbaar zijn in het verkeer dmv zwaailichten. Wanneer misbruik wordt vastgesteld is het gedaan met het zwaalicht voor min. 6 maanden en dus kan je dikwijls ook het eerste vertrek op uwe buik schrijven. Er zullen er natuurlijk altijd bij zitten die zot gaan doen, maar die heb je nu ook. Mijn mening, de meeste zullen hierdoor vlotter op de kazerne geraken, sommige zullen het misbruiken (onmiddelijk straffen).
Maar de hulpverlening zal er zeker sneller door gaan.
Dit zijn mijn persoonlijke opmerking zij hebben niets te maken met mijn vrijwillige of professionele taken binnen de hulpverlening.

"Go Home, We got it"
"We Finish What Others Can't"
ffemt19
Moderator
Moderator

Berichtdoor CharlieBravo » 23 mei 2008, 18:36

kobi schreef:Vrijwillige brandweerlui eisen zwaailicht

'Het wordt steeds lastiger om bij een noodoproep vlot onze kazerne te bereiken', klagen de vrijwillige brandweerlui. Een 'intelligent' groen zwaailicht moet een uitweg bieden.
'De steeds langere aanrijtijden hebben niet alleen met het steeds drukkere verkeer te maken. Andere weggebruikers houden ons vaak voor een wegpiraat als we ons met onze wagen naar de brandweerkazerne spoeden, met de knipperlichten aan en claxonnerend om vrij baan te krijgen', zegt de vrijwillige brandweerman Dimitri Salembier uit Veurne. 'Probleem is dat die andere chauffeurs niet kunnen weten dat wij reageren op een noodoproep.'
[/url]

Moesten zij die 400 meter van de kazerne wonen, komen met de fiets ipv de auto,... 8)
En zo'n zwaailicht wat zou dat nu van verschil maken, je mag toch geen snelheidsovertredingen maken en als de gewone burgers ook zo moeilijk reageren op een groen als op een blauw zwaailicht (deels de oorzaak van mensen die met een blauw licht voor de lichten blijven staan en zo de weggebruikers nog meer in de war brengen, maar das een andere discussie) , welk verschil ga je dan maken? 10 sec? met het feit dat je gevaarlijker en sneller gaat rijden,... In mijn bescheiden mening vind ik dat zinloos. Een verschil tussen de mensen die ver en dicht wonen bij de kazerne gaat er steeds zijn,...
I'm a heatseeker, and I, I don't need no life preserver, I don't need no one to hose me down
http://www.windandfire.eu
CharlieBravo

Berichtdoor Lanni » 23 mei 2008, 20:30

met alle respect voor de collega hulpverleners van de brandweer, echt. Maar het filmpje van Man Bijt Hond laat juist 2 mensen zien die even de cowboy gaan uithangen, daarbij nog is een hele resem van overtredingen begaan en dan beweren geen mensen in gevaar te brengen?? Hier kunnen jullie toch ook niet overheen kijken denk ik.

Maar goed,ik kan best begrijpen dat wanneer je tijdens de spits naar de kazene moet en er staan -om het voorbeeld uit het filmpje aan te halen- 10 auto's voor je neus het zeer frustrerend kan zijn. Maar een zwaailicht(eender welke kleur) gaat geen oplossing zijn

- je vraagt voorrang, maar die ga je nooit krijgen.Het is nu al moeilijk met blauw+sirene in een prio-voertuig.
- Het gaat uitnodigen tot overtredingen en dat op zich brengt anderen in gevaar.
- Het zwaailicht kan moeilijk omkaderd worden. Normaal gezien alleen gebruikt door prio-ingeschreven voertuigen die daarbij de nodige privileges krijgen(blauw zwaailicht,sirene,voorrang afdwingen...).

Ik hoop dat er een oplossing komt voor jullie, maar laat ons dit filmpje vooral vlug vergeten....
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
PIT-RUMST, 1st!! :-)
Lanni

Berichtdoor Freudsap » 24 mei 2008, 08:43

Ik ben nu geen brandweerman maar als het echt nodig is dat mensen snel in een kazerne zijn dan moet men er maar voor zorgen dat deze op een veilige manier naar de kazerne kunnen komen (lees: nodige prioritaire siganalisatie en niet door allerlei gekleurde zwaailampen/bordjes/...).

Als het nodig zou zijn, dan moet men maar bepalen wat minimaal noodzakelijk is en dan bepaalde mensen prioritair laten rijden. Mits streng ingrijpen bij misbruik is zoiets wel te verdedigen.

- ofwel een permanentie in de kazerne
- ofwel een (kleine) groep prioritaire signalisatie geven om een basisuitruk te kunnen garanderen
- ofwel is er geen probleem en moet er niets veranderen

In het videofilmpje van man bijt hond:

zou die brandweerman van thuis uit moeten vertrekken om naar de kazerne ambu te gaan halen? Is dit nog op vele plaatsen zo? :shock:
Freudsap
Moderator
Moderator

Berichtdoor dimitris » 24 mei 2008, 18:56

Dit artikel is een gevolg van een posting door mijzelf op http://www.goedspoor.be/phpBB2/viewtopi ... 0a24965e25

Ik spreek hier dus duidelijk van een ROOD ZWAAILICHT EN NIET VAN EEN GROEN ZWAAILICHT…

citaat van op dit forum:

Beste forumbezoekers, heren politici,…Reeds jaren praat men nu al van de brandweerhervorming … meer veiligheid voor de brandweermannen hier, meer structuur daar!

Nu heb ik reeds enkele malen rechtstreeks naar de ministers gemaild met 1 simpele vraag …

Ik ben nu bijna 10 jaar vrijwillig brandweerman te Veurne. Het systeem zit zo in elkaar dat wij op 8 weken gedurende 4 weken kunnen opgeroepen worden voor brand aan de hand van een pager die we altijd bij ons hebben. Op het ogenblik van de oproep zitten wij thuis, op ons werk, in de winkel … Wij springen dus in onze auto om ons zo snel mogelijk naar de brandweer te reppen (in dit moment houden we even rekening met het nood breekt wet-principe want wij zijn ook onderhevig aan alle verkeerswetgevingen) met ons persoonlijk voertuig … onze grootlichten aan, alle richtingsaanwijzers aan en dan maar doorrijden …

Wij halen hierbij wel eens snelheden boven de toegelaten snelheid en durven wel al eens voorbijsteken waar het niet echt mag … want stel dat het uw huis is waar het brandt en dat het uw kinderen zijn die nog binnen vast zitten … elke minuut telt en elke verloren minuut kan een mensenleven kosten …

Wij kunnen met ons persoonlijk voertuig geen voorrang afdwingen en dit zou ook maar al te zot zijn MAAR dat sommige mensen vol onbegrip ons de weg afsnijden, de weg blokkeren of ons zot verklaren kan heel simpel opgelost worden…

GEEF ALLE BRANDWEERMANNEN EEN ROOD ZWAAILICHT MET MAGNEETVOET (en een licentie om dit te gebruiken bij dringende oproepen) EN STEL HEEL ZWARE BOETES OP HET MISBRUIK ERVAN zodat de medeweggebruikers met begrip hierop kunnen anticiperen (geen voorrang verlenen, we zijn geen prioritair voertuig) dan zou dit al heel wat problemen vermijden … Ook naar veiligheid toe zou dit een stap vooruit zijn …

IK HOOP VANUIT DE GROND VAN MIJN HART DAT DIT PUNT EENS BESPREEKBAAR WORDT EN DAT ER DRINGENDE MAATREGELEN WORDEN GENOMEN OP DIT VLAK WANT VOOR ONS IS HET GEEN HOUDBARE SITUATIE

groeten

Dimitri Salembier
brandwacht
Brandweer Veurne
dimitris

Berichtdoor Eijn » 25 mei 2008, 10:01

Nood breekt wet principe ????

Het zal je maar overkomen dat je terwijl je voor een DRINGENDE INTERVENTIE opgeroepen wordt jij met je grootlichten, alle richtingsaanwijzers aan en je regenbooggekleurd zwaailicht of eender welk kleur een kind schept of een fietser omver katapulteerd.
Die dringende interventie is in 85 % van de al de interventies een scheet in een fles.
Zorg voor een kern van permanentie in de kazerne en dan hoeft al die show en andere zever allemaal niet.
INVESTEER in de brandweer en begin met PERSONEEL EN MATERIEEL.
Al de rest is bullshit.
Eijn

Berichtdoor Freudsap » 25 mei 2008, 17:27

@ Dimitris

Het is goed invoelbaar van waaruit je met dit voorstel komt maar een lamp geven en niets meer hiermee mogen is mi niet de oplossing.

Ofwel moet men permanentie voorzien
ofwel, als het echt nodig is, een beperkte groep prioritaire signalisatie geven
ofwel blijven werken zoals het nu is en aanvaarden dat hulp dan trager op gang komt (en zich houden aan de verkeersregels)
Freudsap
Moderator
Moderator

Berichtdoor Freudsap » 25 mei 2008, 21:01

Voor wie iets anders wilt dan de standaard bordjes:

http://www.brandweerwinkel.nl/winkel/en ... t=d33.html ( 6 x 22 cm)

Afbeelding
Freudsap
Moderator
Moderator

Volgende

Keer terug naar Voor u gelezen...