Stiptheidsactie bij Leuvens 100-personeel

Artikels, publicaties, omzendbrieven,... kortom: alles wat met de hulpdiensten te maken heeft en de moeite is om door te nemen.

Moderator: Admin Team

Stiptheidsactie bij Leuvens 100-personeel

Berichtdoor Freudsap » 20 dec 2010, 22:39

De circa 20 personeelsleden van de Leuvense 100-centrale zijn gestart met een stiptheidsactie voor een correcte verloning en bijkomende aanwervingen. Zo worden anderstalige oproepen enkel nog in het Nederlands beantwoord. De actie richt zich zowel tot de stad Leuven, die de werkgever is, als Binnenlandse Zaken dat voor alle betrokken werknemers een eenheidsstatuut in het vooruitzicht heeft gesteld in het kader van de omschakeling naar het noodnummer 112.

"De werknemers van de 100-centrale in Leuven werken in hetzelfde lokaal als de leden van de federale politie die de 101-oproepen behandelen en de zogenaamde 'calltakers' die betaald worden door Binnenlandse Zaken. Deze drie groepen hebben een verschillende verloning en premiestelsel dat tot het nodige ongenoegen aanleiding geeft. De regering moet eindelijk werk maken van het beloofde eenheidsstatuut en deze mensen onderbrengen bij Binnenlandse Zaken", aldus vakbondssecretaris Paul Scherens (ACOD).

Er is ook sprake van onderbezetting. Om die reden kunnen zieken niet steeds vervangen worden. "Werknemers moeten om die reden na een shift van 12 uur geregeld doorwerken omdat er geen vervanger komt opdagen. Er moeten in de Leuvense 100-centrale minstens een viertal personen bijkomen", meent Scherens.

Omdat de problemen al jaren blijven aanslepen heeft het personeel zijn toevlucht genomen tot een stiptheidsactie. Naast het beantwoorden van anderstalige oproepen in het Nederlands, worden de 100-oproepen die afgehandeld moeten worden door de mensen die werken voor 101 (de politionele oproepen) voortaan zonder behandeling en bevraging doorverbonden. Administratieve ritnummers worden niet meer doorgegeven zodat de ziekenwagendiensten niet meer zullen factureren aan de patiënt. (belga/adv)

Bron: Het Laatste Nieuws
Freudsap
Moderator
Moderator

Re: Stiptheidsactie bij Leuvens 100-personeel

Berichtdoor Reflex » 21 dec 2010, 03:28

Dat ze maar oppassen, ze zouden niet de eerste dispatcher bij een hulpdienst zijn die wordt veroordeeld voor schuldig verzuim omdat ze een andere taal op andere dagen wel KUNNEN spreken maar vandaag opeens niet WILLEN spreken!
Reflex

Berichtdoor u4ea » 21 dec 2010, 12:39

Beste Reflex, eigenlijk MOGEN we geen Frans spreken, meer zelfs, we zijn persoonlijk verantwoordelijk als we een beoordelingsfout maken doordat we een oproep in het frans afwerke
. Maar geen paniek, door nederlands te spreken blijkt dat vele franstaligen veel beter nederlands kunnen dan je denkt, alleen in de Brusselse ziekenhuizen, die wél tweetalig zouden moeten zijn, blijkt dat tegen te vallen.
u4ea

Berichtdoor Reflex » 21 dec 2010, 15:24

Ik geef jullie groot gelijk, hé. Daar niet van!

Ik denk gewoon aan de rechtszaak van een politieagent op een centrale ergens in een kustgemeente die enkele jaren geleden weigerde in het Frans te converseren en vervolgens werd veroordeeld wegens schuldig verzuim. Pas daar gewoon mee op :wink:
Reflex

Berichtdoor KSE-VPK » 21 dec 2010, 20:53

Freudsap schreef:Administratieve ritnummers worden niet meer doorgegeven zodat de ziekenwagendiensten niet meer zullen factureren aan de patiënt. (belga/adv)

Bron: Het Laatste Nieuws

Ik denk niet dat dit veel verschil maakt. Jammer voor de patiënten, maar ook zonder da nummerke zullen ze een factuur krijgen hoor... :D
KSE-VPK

Berichtdoor jurgen123 » 21 dec 2010, 21:19

Reflex schreef:Ik geef jullie groot gelijk, hé. Daar niet van!

Ik denk gewoon aan de rechtszaak van een politieagent op een centrale ergens in een kustgemeente die enkele jaren geleden weigerde in het Frans te converseren en vervolgens werd veroordeeld wegens schuldig verzuim. Pas daar gewoon mee op :wink:

En ik denk dat er dan heel veel franstalige niet meer zullen werken op een dispatching.Rij maar eens door het Luikse Brusselse , eens benieuwd hoeveel er u kunnen antwoorden in het nederlands.

Zelfs mensen van proximus die bellen naar ons in het frans , engels , die geen woord nederlands kunnen .(enfin die werken ook niet op een noodcentrale).

Maar we blijven verder doen
Brandweer Tongeren
Ploeg 1
jurgen123

Berichtdoor Reflex » 04 jan 2011, 21:49

Is er al resultaat geboekt?
Reflex

Berichtdoor u4ea » 04 jan 2011, 22:10

Helaas nog niet, gelukkig reageren de meeste diensten heel positief en steunen ze ons in ons doel.
u4ea

Berichtdoor Reflex » 19 jan 2011, 18:32

Vandaag vernomen dat de ritnummers terug kunnen worden aangevraagd via fax. Ook een beetje vlees noch vis, niet? :D
Reflex

Berichtdoor jurgen123 » 20 jan 2011, 09:14

Das raar dat u dat nu pas vernomen heb.
Wij zijn dit al van de eerste dag aan het zeggen tegen de diensten , dat ze via fax kunnen aangevraagd worden .
Brandweer Tongeren
Ploeg 1
jurgen123

Berichtdoor Reflex » 20 jan 2011, 17:20

Ah, ik was daar niet van op de hoogte. Ik las hier namelijk "Administratieve ritnummers worden niet meer doorgegeven zodat de ziekenwagendiensten niet meer zullen factureren aan de patiënt" Maar dus wel per fax, begrijp ik. Das natuurlijk echt actie voeren met het mes op de keel :mrgreen:
Reflex

Keer terug naar Voor u gelezen...