14/01/11-Weer hartslag na 3,5 uur en 20.000 borstcompressies

Artikels, publicaties, omzendbrieven,... kortom: alles wat met de hulpdiensten te maken heeft en de moeite is om door te nemen.

Moderator: Admin Team

14/01/11-Weer hartslag na 3,5 uur en 20.000 borstcompressies

Berichtdoor pros » 14 jan 2011, 16:32

Weer hartslag na 3,5 uur en 20.000 borstcompressies
Toen het hart van de 53-jarige Arun Bhasin stopte met kloppen, werd de reanimatie ingezet. Na 3,5 uur en dankzij een machine die liefst 20.000 borstcompressies uitvoerde, stond de man weer op uit de doden en had hij weer een hartslag.

Bhasin werd in december bewusteloos aangetroffen in het Engelse Croydon bij temperaturen van -10°C. Hij werd meteen naar het ziekenhuis gebracht waar hij een hartstilstand kreeg. Twee ervaren dokters koppelden de man een een revolutionaire hartmachine, die 100 keer per minuut de borst van de patiënt indrukte, zoals dat bij een reanimatie moet gebeuren. Meer dan drie uur lang nam het apparaat - dat op batterijen werkt en vier volle exemplaren daarvan nodig had - de hartslag van Bhasin over, tot hij weer zelf tot leven kwam.

Bhasin zit inmiddels weer thuis in Londen en herstelt goed. Zijn behandelende arts Nigel Raghunath zei dat hij in zijn 15-jarige carrière op de spoed nooit zo'n geval had gezien. Hij loofde de hartpompmachine: "Zelfs uiterst getrainde profteams die hartmassage toepassen, kunnen nooit zo'n hoogwaardige en consistente borstcompressies geven tijdens de reanimatie na een hartstilstand."

De patiënt zelf was nochtans ook vol lof over de dokters die hem het leven redden. "Ik zou dood moeten zijn. Ik kan maar niet geloven dat ik zo lang in leven werd gehouden. Het is een mirakel", zei Arun Bhasin aan de Daily Mirror
bron http://www.hln.be
Afbeelding
pros

Keer terug naar Voor u gelezen...