"Dokter liet me zitten met hartinfarct"

Artikels, publicaties, omzendbrieven,... kortom: alles wat met de hulpdiensten te maken heeft en de moeite is om door te nemen.

Moderator: Admin Team

"Dokter liet me zitten met hartinfarct"

Berichtdoor Freudsap » 16 jan 2011, 10:01

Patiënte stapt met klacht naar orde van geneesheren'

ESSEN - Een arts met wachtdienst stelde bij een 49-jarige vrouw uit Essen een hartinfarct vast en belde de 100, maar wachtte vervolgens niet tot de ambulanciers er waren: hij rekende af en vertrok. Ongehoord, vindt de dame, die naar de Orde van Geneesheren stapt.
Lutgart Luyckx (49) uit Essen in Antwerpen herstelt stilaan van haar infarct. Maar ze kan er nog altijd niet bij: de arts die de diagnose had gesteld en zelf een ziekenwagen had gebeld, is niet bij haar gebleven tot de ambulance ter plekke was. 'Hij wist nochtans dat verscheidene familieleden met hartproblemen kampten', vertelt Lutgart. 'Mijn moeder werd op haar 62ste door een infarct getroffen, mijn zus kreeg een hartstilstand toen ze 42 was en mijn broer was ongeveer even oud toen een hartstilstand hem het leven kostte. U kunt zich voorstellen dat ik er alles behalve gerust op was toen ik vernam dat ook ik een infarct had gekregen.'

Lutgart bevond zich die dag in haar slaapkamer. 'Het was in de vooravond. Ik voelde plots een stekende pijn in de borstkas en vroeg mijn dochter om de arts met wachtdienst te verwittigen.'

Die arts was er binnen het kwartier. 'Hij stelde mij vragen en stak een pil onder mijn tong. Hij belde ook de ambulance maar rekende daarna gewoon af en ging weg. Hij gaf me geen richtlijnen, geen medicatie voor het geval de situatie zou verergeren.'

Ambulanciers versteld

'De ambulanciers stonden er zelf versteld van. Dat is toch iets erger dan een schrammetje, zei een van hen. Zij oordeelden dat mijn situatie onvoldoende stabiel was om me zonder medische begeleiding naar het ziekenhuis over te brengen. Ze riepen er een mug-team bij. Dat bracht me naar Klina in Brasschaat en vervolgens meteen naar het UZ Antwerpen. Daar werd ik geopereerd.'

Lutgart vindt dat de arts haar niet de zorg heeft gegeven die ze verdiende. 'Wat als mijn toestand plots was verslechterd? Elke minuut dat ik op de ziekenwagen heb gewacht, duurde voor mij een eeuwigheid.'

Volgens spoedarts Luc Beaucourt bestaat er geen wettelijke verplichting voor een arts om bij een patiënt te wachten tot een opgeroepen ambulance arriveert. 'De beslissing ligt volledig in zijn handen. De arts moet de toestand evalueren. Oordeelt hij dat zijn verdere aanwezigheid niet noodzakelijk is, dan is hij niet verplicht om te blijven. Hij moet wel blijven als het overduidelijk is dat de situatie kritiek is of snel kritiek kan worden', aldus Beaucourt.

Toch kan de zaak een staartje krijgen. 'Als de patiënt een klacht indient bij de Orde van Geneesheren, zal een onderzoek volgen over de manier waarop de arts zijn diagnose heeft gesteld en hoe hij de situatie van de patiënt heeft beoordeeld', zegt Beaucourt nog.

Lutgart heeft haar verhaal bij de Orde gedaan. 'Maar ze hebben me al laten verstaan dat ik niet op de hoogte zal worden gehouden van het gevolg dat ze eraan zullen geven.' Dat betreurt ze.

De arts in kwestie was niet bereikbaar voor commentaar.

Bron: Het Nieuwsblad
Freudsap
Moderator
Moderator

Re: "Dokter liet me zitten met hartinfarct"

Berichtdoor pvda » 17 jan 2011, 10:35

t'ja eigenlijk is dit geen nieuws voor personeel die in de dringende hulpverlenning staan maar dat het eens in de krant staat is wel een goede zaak.
helaas gebeurd dit nog te veel.

Pvda
100-dienst / Rode Kruis
"Mijn postings zijn de oogst van jaren DGH ervaring"
pvda

Keer terug naar Voor u gelezen...